Followers

Thursday, April 7, 2011

BILA CLOTH DRYER KU ROSAK !

hari ni mesin pengering pakaian rosak...tak de pilihan lain , menyidai ler bawah cuaca yang panas dan terik sekarang ni..Allah! panasnya ... tu lah..dah biasa ada kemudahan , bila sekali ditarik ....keluarlah macam2 keluhan ..kalau dulu , tak kesah pun sebab dah biasa menyidai ...dan memang dah macam tu lah hakikatnya ..basuh kain , nak keringkan mestilah menyidai ..kena aware dgn cuaca..berebut angkat kain kalau hujan turun ...tapi semenjak gunakan dryer dari 6 tahun lepas , dah jadi terbiasa la rutin baru..basuh baju tak kira masa sebab nak keringkan masuk dalam dryer ..cuaca dan masa tak penting sangat ..dari rasa senang , sampai lah rasa perkara tu rutin biasa..bila dah jadi rutin biasa , mestilah rasa kesusahan yang amat sangat bila benda tu tak de ...tetiba terdetik , tanda kufur nikmat ke tu?? Astaghfirullah...mengimbau semula LCD tv yang rosak dari 2 minggu lepas..sementara tunggu Samsung repair , gunalah tv lama yg anak saya guna utk PS2 tu..tak de mood tengok tv tu! ...anak sulung saya tu pun mengelupur sebab muka bintang korea kesayangan dia tak nampak clear katanya!! adoai!.. perkara ni buat saya menilai banyak benda yang saya ada ..adakah saya benar2 bersyukur memilikinya? , adakah saya ambil ringan kepentingannya ?, adakah saya telah menjadi terlalu manja dengan macam2 yang saya ada ? dan macam2 lagi... fikiran saya juga sampai ke bencana yang melanda Jepun baru-baru ni..Tsunami dan kemusnahan daripadanya ..pengalaman di sana dulu sempat saya menyaksikan betapa modennya kehidupan rakyat Jepun..betapa teknologi memudahkan segala aspek kehidupan harian mereka ..dari sekecil2 perkara seperti ada instruction untuk mengoyak pack makanan ringan hinggalah perkara yang besar seperti boleh je ulang-alik pergi kerja guna pengangkutan awam walaupun dengan jarak 100km tanpa risau lewat atau jadual perjalanan kenderaan awam dibatalkan ( macam yg selalu jadi kat ktm komuter kita heh heh...)...sedang naik bas , tengok jadual tiba station tak kena dengan masa yg kita nak , boleh je transit pada subway kat mana2 station yg ada link..banyak je..pendekkata semua serba mudah dan moden ..dulu kalau sedikit je saya berhadapan masalah , ligat je mulut bagitau otak saya " ini jepun , tak de benda yang susah!" ..dan without panic , dapat je penyelesaian ... Kemusnahan yang melanda pasti membuat mereka amat menderita ..ditambah dengan musim sejuk ...pastinya mereka merasai kesukaran yang amat sangat untuk menjalani kehidupan harian ..pastinya mereka sangat menghargai apa yang pernah mereka ada sebelumnya .. itu lah kehidupan ..kita sering bersyukur selepas kita kehilangan..itulah salah satu hikmah dari tiap musibah yang menimpa ..moga kita sering menilai dan bermuhasabah dengan segala perkara ..percaya pada sebab dan musabab..Allah turunkan ujian juga bersebab .Moga kita tabah dengan segala ujian ..moga kita sentiasa positif dan tidak terlepas hikmah dari ujian yang melanda ..

No comments: