Followers

Monday, April 18, 2011

CIKGU kena rekod BMI murid????

"BMI pelajar direkod dalam kad laporan sekolah" tajuk berita harian online yang saya baca pagi ni buat saya termenung seketika ..

Langkah itu terpaksa diambil susulan peningkatan obesiti rakyat Malaysia sekarang ni..Serius sungguh masalah obesiti rakyat malaysia sehingga Kementerian Kesihatan dan Kementerian Pelajaran memberi perhatian yang begitu serius untuk menangani masalah ni ..ikut indeks yg saya baca tu , 1.7 juta rakyat Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas mengalami obesiti..rakyat Malaysia sekarang seramai lebih kurang 27.6 Juta orang ..yang umur 18 tahun ke atas tak pasti lah pulak..jadi tak dapat nak anggar peratusannya..

tapi bukan itu persoalan yang bermain kat kepala ni.. persoalannya , Cikgu yang kena catat "BMI @ Indeks Jisim Badan" tu untuk perhatian ibubapa??? bukan saya tak setuju pemantauan BMI ni ..setuju sangat-sangat..cuma kenapa cikgu dipertanggungjawabkan..tak cukupkah sub-task yang cikgu kena buat sekarang ni? Oppsss! jangan salah faham..saya komen bukan atas kapasiti sebagai seorang guru sebab saya cuma ibu kat rumah je. Bukan cikgu sekolah...banyak sangat kerja "Data-Entry" yang saya dengar cikgu kena buat..saya amati , cikgu sekolah sekarang sangat lelah dengan pelbagai tugas sampingan/management and documentation sehingga mereka semakin "sesak nafas" dalam memberikan tumpuan pada task utama iaitu "mengajar"..Guru ni pun manusia juga. Ada yang sangat cekap , ada yang sederhana dan ada yang kelam-kabut jika dilambak pelbagai kerja serentak . bila semakin bertambah tugas2 yang patutnya boleh diserah pada pihak lain , maka semakin mengah lah diorang ..akibatnya , persediaan mengajar dibuat ala kadar dan ada yang tak buat lansung dengan alasan .."tak sempat dah!"..memang masa tu ada tapi bila diorang nak rehat pulak? bagi yang bekeluarga , bila diorg nak tengokkan family diorang pulak?..tak kan nak tunggu hari cuti je..tu pun kalo betul2 total bercuti.. tak tercapai juga impian kerajaan nak tengok "rumahku syurga ku"..mana tak , tiap hari tengok mak/ayah bawa macam2 dari sekolah..paling worst , ahli keluarga lain pun kena tolong pulak tu!!..issh!! melalut dah saya ni..kengkadang timbul geram bila dengar kerja sekolah anak cikgu tak check , kerja sekolah makin tak de , cikgu tak masuk kelas , rekod murid lompang sana-sini(padahal macam2 maklumat n copy diminta) dan macam2 akibat "cikgu sibuk" ni ...pasti ada sebab napa cikgu sibuk sangat kan??!!..cikgu malas tu , satu cerita lagilah..tapi bukan tu isunya..

Patah balik kat isu BMI ni..rasanya biarlah ibubapa yang dipertanggungjawabkan..wah! ramai plak makbapak yang panas hati plak dengar komen saya ni kang! tak pasal2 kena sound "kita bako je dia!"(ala2 usop wilca yea!hik!hik!)...ye , memang la tambah kerja sikit. Anak2 tu anak2 kita jugak..bukan anak orang lain. Biarlah kita yang jaga tahap kesihatan dia . Dah anak kita , pasti kita buat dengan ikhlas sebab kita sayangkan anak kita . nak yang terbaik untuk anak kita . Tak tau nak kira BMI ?? ..ok , yang ni sekolah boleh lah tolong buat surat , tunjuk formula nak kira BMI masa edar surat hari terbuka sekolah tu..(ala , masa minta ibubaba datang sekolah untuk ambik report card tu ) ..minta ibubapa kira sendiri dan catat sendiri kat report card anak masa nak tandatangan tu..tak tau juga , tanyalah jiran2 or kengkawan yg pandai..usaha sikit je.."hendak seribu daya.."..dengan cara ni , ibubapa lebih aware tahap Obesiti anak tu kerana bila kira sendiri ,ingatan tu lebih sikit..pendapat peribadi sayalah!! Dan tentang pemantauan makan minum tu , ibubapa perlu didik anak2 tentang makanan sihat dan seimbang . Memanglah anak2 ni tertarik dengan makanan yang tak sihat sebab selalunya makanan tak sihat tu sedap ! kita pun kalah gak kengkadang..( or selalu gak la he! he!..)..bila selalu diingatkan , sikit2 lekat juga kat selera dia masa pilih makanan sendiri kat sekolah or kat luar tu..pihak kantin perlu dipantau tu memang saya setuju sebab tu faktor sokongan untuk menggalakkan anak2 ambik makanan sihat dan seimbang..bukan semua ibubapa dapat sediakan bekal utk anak2 ..dan satu platform didikan terbaik bila bebaskan anak2 memilih makanan sendiri..kan bagus kalau kantin sekolah dapat sediakan makanan seimbang seperti sandwich lengkap (roti+sayur+telur/ayam/ikan) berbanding goreng daging burger/sosej proses semata..nasi goreng tu biarlah dari nasi segar dan lengkap rencahnya termasuk sayur untuk memberi zat seimbang pada mereka..berbanding goreng nasi lebihan semalam dan tak de sayur plak tu!..nasi lemak tu , janganlah pedas sangat sambalnya..letak la bilis lebih sikit(sumber calcium) berbanding cuma lada dan bawang je..timun tu pilihlah yang segar/muda dan hirisannya cantik supaya anak2 tertarik..banyak option la kalau diorg nak buat ..budak2 bawa duit dan bayar makanan tu..makanan kantin sekarang pun bukan murah macam dulu..

Meleret2 dah saya ni..padahal ,yang saya nak cakap tadi cuma.. biarlah BMI tu makbapak yang buat . Biarlah cikgu concentrate mengajar macam kita kecik2 dulu..pada yang tak tau nak kira BMI tu ..

basic formula dia simple je ..

BMI=Berat (KG)/(Tinggi dalam meter)2 atau

BMI=berat(dalam KG) bahagikan dengan {Tinggi ( Mtr )x tinggi(Mtr) }

Petunjuk utk org asia :
bawah 18.5 = Underweight
18.5-23.9 = Normal
24-26.9 = Overweight
27~ = Obes

..eh!eh!..BMI saya ??23.1 = normal..Alhamdulillah tapi ..normal dah hujung-hujung la!!!

4 comments:

Eija said...

haha..smpi skrg org xberani nak kira bmi sendiri...

Harwaty Binti Abdul Wahab said...

meh org kirakan he he..tapi lepas pumpkin muffin siap ler!!

CHE ROSSLI said...

Mcm2

Anonymous said...

sgt stuju.. cikgu pn tak larat nak cek BMI sdiri..lg nak cek anak murid pny..haha..
sek skg dah jd pusat jagaan..dlm mesy PIBG parent hentam sek.. "knp cikgu tak bw anak sy g klinik ms demam..klu pengsan spe nak jwb"..selang beberapa hari bini dia call "cikgu, tlg tgkkan anak sy ye..dia dmm tk smpat bw g klinik sbb kami keje..nak duk umah takde org jaga"..kepala hotak dia..klu pkn krn status
"guru" sudah ku hamun cukup2...