Followers

Monday, May 11, 2015

SURI BEKERJA SENDIRI - MENGHADAPI RUTIN YANG BERUBAH SECARA TIBA-TIBA

11.05.2015,Isnin

Hari ini zikry selsema . Saya cutikan dia dari ke sekolah . Dia kuat saja tapi bimbang sebarkan virus selsema pada kawan-kawan lain pula.

Fikiran sesak memikirkan beberapa sebutharga yang perlu diemail pagi ini .Selain beberapa dokumen penghantaran yang perlu disiapkan sebelum diserahkan kepada pembantu untuk menyelesaikan kerja-kerja seterusnya . Jadi , saya atur segalanya seberapa kemas.

Beginilah rutin jika bekerja sendiri . Kita tiada pengasuh atau pembantu rumah untuk membantu menguruskan hal anak-anak sementara kita siapkan kerja kita . Yang perlu dilakukan adalah , uruskan masa sebaiknya dan sentiasa fleksible kerana rutin akan berubah bila-bila masa. Anak-anak yang berubah waktu kelas tambahan , waktu kokurikulum , waktu berjanji menyiapkan tugasan sekolah dengan kawan-kawan , anak-anak sakit , buku sekolah yang penting tertinggal dan perlu dihantar segera dan pelbagai sebab lagi yang menyebabkan kita perlu mengatur semula masa secara tiba-tiba . 

Cara saya ialah , bagaimana ada tugasan penting pun , saya aturkan masa mengikut keperluan masa anak-anak . Jika ada temujanji yang telah dibuat dengan pelanggan , lihat jika kita masih boleh selitkan untuk selesaikan keperluan anak-anak yang muncul tiba-tiba terlebih dahulu. Dengan cara ini , minda kita lebih tenang dan dapat menyelesaikan tugasan sendiri dengan lebih teratur kerana perkara yang paling penting telah kita selesaikan . 

Hari ini saya mengambil keputusan bekerja dari rumah sambil melihat zikry menyiapkan kerja sekolah yang masih berbaki , sambil saya menyiapkan segala dokumen penting yang perlu diselesaikan pagi ini . Sekejap lagi saya perlu email segala dokumen ini.

Kain baju , pinggan mangkuk dan halaman telah diuruskan sebelum sarapan tadi . 

Jika ada yang nak berhenti kerja kerana penat di ofis dan berharapan dengan bekerja sendiri boleh berleka-leka sesuka hati  ,  adalah tindakan yang kurang tepat . Jika anda mahu berhenti kerja makan gaji kerana mahu menumpukan sepenuh masa menguruskan rumah tangga  ataupun mahu menguruskan bisnes sendiri sambil menguruskan rumahtangga mengikut masa anda , anda akan mencapainya dengan sedikit pengorbanan masa dan komitmen . 

Ok lah , itu saja untuk hari ini . Klinik , kedai gunting rambut , supplier termasuk dalam agenda pagi ini sebelum menjemput abang dan kakak di sekolah jam 1 nanti . Petang ini supplier oven janji datang untuk mengganti lampu oven yang terpadam tiba-tiba ..




No comments: